Gratis middag over Games & TV / Film

Crossmedia Café over het ideale huwelijk tussen tv & games

Op dinsdag 27 oktober organiseert Growing Games samen met iMMovator een Cross Media Café dat in het teken staat van Games en Media! Wat gebeurt er als je games makers en tv makers samen aan een concept laat werken? Hoe versterken games televisieprogramma’s, en vice versa? Hoe kun je TV en Gaming samen inzetten in een concept waarbij je de gebruiker écht activeert en betrekt? Tijdens dit café presenteren games developers en televisiemakers hun best practices. Daarnaast wordt de Games Monitor 2015 gepresenteerd, met inzicht in de Nederlandse game sector, incl. de ontwikkeling van het aantal bedrijven, banen en omzetcijfers.

logo-cmc-event_banner_14

Voorafgaand aan het Cross Media Café vindt een zeer interessante workshop plaats (van 12.00-13.45) over discrete business modelling voor game en mediabedrijven. Deze workshop is georganiseerd door de Hogeschool van Amsterdam (lectoraat Crossmedia) in het kader van Growing Games en vindt plaats in het Studiocentrum op het Media Park. Je kunt zowel naar de workshop als het Cross Media Café gaan. Voor meer informatie over deze workshop klik hier.

Programma

14.00-15.30 Deel 1

  • Welkom door Mir Wermuth, Growing Games, met kort interview door Monique van Dusseldorp, moderator
  • Ben Schouten, is hoogleraar Playful Interaction aan de faculteit Industrial Design (Eindhoven) en Lector Play and Civic Media aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij leidt het onderzoek op het gebied van Games, Citizen Empowerment en Interactive Cinema bij het Amsterdam Creative Industries Network. ACIN is een samenwerkingsverband tussen Hogeschool Inholland, Hogeschool van Amsterdam en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en fungeert als kenniscentrum voor de creatieve industrie in de metropoolregio Amsterdam.
  • Jeroen Elfferich, CEO en co-founder van Ex Machina, een Nederlands bedrijf met internationale second screen en game projecten voor de grootste TV producenten. Zoals zijn Twitter profiel aangeeft, Elfferich’s grootste droom is een interactieve ervaring voor 1 miljard mensen.
  • Arthur van der Linden van Sprankhuizen, Managing Director, MAD multimedia, een game studio in Groningen die inmiddels 300 serious games ontwikkeld heeft. MAD is met name geinteresseerd in cross mediale games. Zo ontwikkelde MAD een concept waarbij een TV serie, een boek, YouTube en een Game met elkaar interacteren. Daarnaast ontwikkeld MAD al jaren de populaire games voor VRT-Ketnet, die nauw verweven zijn met de programmas.
  • Jan Willem Huisman, oprichter IJsfontein, gespecialiseerd het ontwerpen en ontwikkelen van spelend leren via digitale media. Denk aan een serious game of gamification traject voor de training van personeel, interactieve belevenissen voor musea of een crossplatform digitale methode voor het basisonderwijs. Voorbeelden zijn Onderhuids, NL van Boven en 13 in de Oorlog.

15.30-16.00 Pauze en bezoek aan demo opstellingen

16.00-17.40 Deel 2

  • Matthijs Dierckx, uitgever van Control Magazine presenteert de belangrijkste resultaten van de Games Monitor 2015. De eerste resultaten van dit overzicht van de nederlandse game sector zijn te vinden op de website van Growing Games (pdf format). Ton van Mil, directie iMMovator, geeft een korte reactie.
  • Simon Usiskin, co-founder/CCO IQU.com, gaat in op de rol van IP rechten in de entertainment industrie, en hoe die aan de basis liggen van succesvolle games.
  • Marc Veuger, oprichter/eigenaar van Angry Bytes (oa het platform See2gather) en Joost Negenman, senior beleidsadviseur DDU (Distributie en Uitzending) van de NPO, over de bijzondere case Nationale IQ Tes
  • Jeroen de Cloe, oprichter Sticky Studios, dat games ontwikkelt voor internationale blockbusters zoals Interstellar, Godzilla en The Hobbit. Sticky Studios bouwt voor deze media properties een relatie op met het publiek, om zo het verhaal voor en na de film te versterken
  • Michiel Sala, CEO van Little Chicken,  maker van entertainment en serious games zoals de ING Chaingame, KLM Jets en Raveleijn. Die laatste game maakte onderdeel uit van een crossmedia-concept ter promotie van de Raveleijn liveshow in de Efteling, met naast game en attractie ook een televisie serie en een boek
  • Sander van der Vegte, Lead Game Monk bij Mediamonks over de games die zij ontwikkelden voor de Google Chromecast

Vanaf 17.40: Borrel en bezoek aan demo opstellingen

Heb je een game, mediaconcept of product wat niet mag ontbreken in dit café? Stuur een voorstel naar Monique van Dusseldorp en wie weet sta je straks in de line-up van sprekers voor dit event.